en bild

Referenstagning – så ställer du de rätta frågorna

När nya medarbetare ska anställas kan det vara svårt att avgöra kompetens och egenskaper. Referenstagningen är därför en nyckel för en lyckad matchning.

Att hitta rätt kandidat till en ledig tjänst är inte alltid en enkel match då det gäller att personen som söker uppfyller krav på flera plan. Det handlar dels om kompetens att klara av arbetsuppgifterna och att vara en värdefull pusselbit i en hel verksamhet, men även om att personen ska passa in i den redan etablerade personalkemin på arbetsplatsen. Referenstagning rekrytering är en av slutslussarna i urvalsprocessen och är otroligt viktig.

Få ut så mycket som möjligt av ett kort samtal

En referenstagning vid anställning innebär att kandidatens inlämnade referenser kontrolleras och då är ett kortare samtal på telefon eller ett personligt möte att rekommendera. En uppgiftslämnare från en tidigare arbetsplats ska inte behöva ägna alltför lång tid till att rekommendera en före detta anställd, men ett lagom långt samtal brukar höra till. Se därför till att förbereda dina frågor innan samtalet för att säkerställa att du kommer få svar på det du vill.

Tänk på detta när du ställer dina frågor

Ett tips är att inte försöka styra allt för mycket när du ställer dina frågor under referenstagning vid rekrytering - gör dem öppna i sin formulering för att svaren ska bli så verklighetstrogna som möjligt. När det kommer till kandidatens referenser bör du be om att få dessa från både en chef och kollega på den tidigare arbetsplatsen. Därefter kan du med fördel anpassa dina frågor beroende på vilken av dessa du talar med.

 

Intresserad av att veta mer?

.